Demonisering av kvinner

Teologer på ville veier


Jeg kom over denne påstanden på FB for noen dager siden:


Abortion is the Antichrist's demonic parody of the eucharist. That's why it uses the same holy

words: "This is my body", with the blasphemous opposite meaning.

Fritt oversatt: "abort er Satans demoniske parodi på nattverden. Det er derfor han bruker de

samme hellige ord, "dette er min kropp", med den blasfemiske og motsatte mening.

Mar Melchizedek: Resident Priest for St. Joseph Of Arimathea Chapel & Skete

Min første tanke var: hva mener han nå med dette? Hvem er det som bruker uttrykket

"dette er min kropp" i slik mening som presten hevder? I denne sammenhengen må det

være grunn til å anta han sikter til de kvinnene som selv vil bestemme om et foster skal

aborteres eller ikke. De argumenterer ofte med at fosteret er en del av deres kropp, og at

de er nærmest til å ta avgjørelsen. Det han gjør er altså å demonisere alle kvinner som

velger å abortere.

Utsagnet bærer preg av å være noe han har funnet på selv. Presten har ingen direkte

bibelsk dekning for at abort er Satans demoniske parodi på nattverden. Hvordan kan

han i det hele tatt koble utsagnet "dette er min kropp" til nattverden? Utsagnet er

generelt, og benyttes i mange anledninger i tillegg til abortdebatten. Eksempelvis så står

kravet til pasientens samtykke meget sterkt innenfor helselovgivningen, og det er basert

på at "dette er min kropp" og det krever mitt samtykke om inngrep skal foretas. Det

finnes mange eksempler ellers i lovgivningen på at utsagnet står sterkt som grunnlag for

regler. Det vil kreve ganske halsbrekkende tolkninger for å knytte all bruk av "dette er

min kropp" til nattverden, selv om Jesus benyttet utsagnet i forbindelse med

innstiftelsen av nattverden.

Selvsagt kan han hevde at utsagnet i innstiftelsesordene har meningen at jeg ofrer min

kropp til syndenes forlatelse for menneskene, mens "dette er min kropp" i

abortsammenheng betyr det motsatte, - jeg tar livet av et menneske. Allerede her halter

sammenligningen, og virker oppkonstruert. Enda verre blir det når dette trekkes

lengere, og konstruksjonen gjøres til Satans verk. Som sagt, dette finnes det ikke bibelsk

dekning for, så presten er på meget tynn is.

Demonisering av kvinner som velger abort, er uheldig av flere grunner:

En slik holdning til kvinner som velger å ta abort, kan føre til fordømmelse og

stigmatisering. Man reduserer forståelsen for kvinnens situasjon, og det ytterst

komplekse valget hun står ovenfor. For kvinner som har tatt dette valget i en vanskelig

livssituasjon, vil slik demonisering legge sten til byrden og føles sterkt fordømmende.

En fordømmende holdning vil kunne redusere muligheten for pastoral omsorg, idet den

virker avskrekkende og står i kontrast til de kristne kjerneverdiene om nåde og

forståelse.

Utsagnet er polariserende og hindrer dialog rundt kristne verdier vedrørende abort, og

de valgene som enkelte kvinner står ovenfor.

Min holdning er at det er feil av prester å komme med utsagn som skal virke

avskrekkende i den tro at dette vil få kvinner til å avstå fra abort. Dette er

middelalderstrategi. Dagen moderne kvinner lar seg ikke skremme av skjeggete prester

som strør om seg med mer eller mindre sære utsagn om Antikrists rolle i

samfunnsstyringen.

Selv tror jeg at abort strider mot Guds vilje, men det er fordi jeg tror. Prestene må heller

legge vekt på å følge sitt mandat: gå ut og gjør alle til mine disipler. Han føyde heller ikke

til: med pisk, sverd og skremsler.